Idag hamnade jag i en diskussion om en närliggande skolas sätt att arbeta med skapande med eleverna.
Jag fick berättat för mig hur elever i lågstadiet får mallar och färdiga fylla-i-övningar och läraren kallar det "bild"/"skapande". Eleverna blev uppmanade att hålla sig innanför linjerna och när detta ifrågasattes av en förälder fick föräldern till svar "att det är viktigt att lära sig att hålla sig innanför linjerna".
En massa tankar dyker upp:
Vad signalerar dessa uppgifter till eleverna? Både när det gäller barnsyn, kunskapssyn och människosyn?
Vad ger det eleverna för syn på sig själva, som barn och som samhällsmedborgare?
Och i förlängningen; vad händer om barnen ska lära sig att hålla sig innanför linjerna, när vårt samhälle behöver medborgare som är kärleksfullt granskande, vågar ifrågasätta och lita till sin egen förmåga.
Sedan tycker jag att det är barns rättighet att fullt ut få använda sin kreativitet.
Skapande är inte ett tidsfördriv. Att få tillgång till olika språk eller kommunikationssätt, som bild, form, dans, musik, matematik, symboler, konstruktion, drama etc är olika sätt att lära om sin omvärld, olika sätt att fördjupa sig i något och skapa kunskap. Intryck och uttryck växelvis. Att utforska ett fenomen på så många olika sätt som möjligt och skapa hypoteser som utvecklas eller revideras. Att få klura på en fråga och använda skapandet som ett verktyg.
Därför blir jag illa till mods när jag hör att det finns skolor och förskolor som fortfarande har kvar mallar och fyll-i-uppgifter i sin pedagogiska verksamhet. Tror ändå att dessa tillhör en minoritet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar